Dag 3 maandag 7 okt naar Chula Vista

9 oktober 2019 - San Diego, California, Verenigde Staten

Na een bijzonder lekker ontbijt, in de bus naar de Mexicaanse grens, naar de HTH aldaar. Een warm welkom, een rondleiding door de leerlingen van elementaire/middle en high school, daarna kans om docenten en leerlingen vragen te stellen. Wat een warm bad, letterlijk en figuurlijk, want de airco werkte niet😅. De groepen andere docenten kwamen uit Australië, Georgia en Tennessee en mengden zich al snel in onze groep. Docenten stonden open voor alle vragen, een goed en duidelijk beeld gekregen van de gepassioneerde docenten en de leerlingen die het uiterst normaal vonden dat wij daar waren en vragen stelden over onderwijs. De docenten werden bij voornaam genoemd, de band tussen docent en leerling is erg hecht. De projecten die er hingen waren prachtig, goed doordacht en niemand behalve de Nederlanders klaagde over de kapotte airco. De manier van leren start op de basisschool. En iedereen is trots op zichzelf, trots op hun werk, en lijkt erg veel vrijheid te krijgen in het ontwikkelen van zijn/ haar krachten/ talenten. Voorbeeld: meisje van 15 weet dat ze later president wil worden, welke universiteit ze daarvoor moet volgen en kan duidelijk vertellen waar haar kwaliteiten liggen. Wauw! Om 15.00 rijden we terug met een hoofd dat overstroomd van goede ideeen en super eerste indruk van HTH. We eten vanavond met zijn allen bij de Thai, en raken niet uitgepraat over onderwijs. Na een wijntje lekker slapen...morgen fall institute.